loading...

گروه فنی و مهندسی آویژه

مراحل نصب آیفون تصویری Commax آیفون کوماکس نیز همانند سایر آیفون­های تصویری نصب می شود، اما روش سیم بندی هر برند با توجه به طراحی شرکت سازنده آن مشخص می شود بنابراین ما در این قسمت مراحل نصب

یاسر عطارباشی مقدم بازدید : 71 چهارشنبه 04 آبان 1401 نظرات (0)

مراحل نصب آیفون تصویری Commax

آیفون کوماکس نیز همانند سایر آیفون­های تصویری نصب می شود، اما روش سیم بندی هر برند با توجه به طراحی شرکت سازنده آن مشخص می شود بنابراین ما در این قسمت مراحل نصب درب بازکن تصویری کوماکس را به صورت جداگانه برای شما تقسیم بندی می کنیم تا این کار را ساده تر انجام دهید:

  1. اجرای سیم کشی آیفون تصویری کوماکس
  2. نصب پنل دم دری اف اف کوماکس
  3. نصب گوشی یا مانیتور داخلی آیفون Commax
  4. اتصال ترانس یا منبع تغذیه

در ادامه این مطلب تمام مراحل گفته شده را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

 

راهنمای رنگ بندی سیم کشی آیفون کوماکس

پیش از آنکه به سراغ نحوه سیم کشی آیفون تصویری کوماکس برویم، ضروری است که با رنگ بندی سیم ها آشنا شوید. بر اساس استاندارد شرکت کوماکس آیفون تصویری این محصول با رنگ بندی گفته شده در جدول زیر طراحی شده است:

رنگ بندی سیم ها

وظیفه هر رنگ سیم

سیم سفید رنگ یا سیم شماره 4

جابجایی تصویر بین پنل و مانیتور

سیم زرد رنگ یا سیم شماره 3

انتقال برق یا جریان مثبت

سیم آبی رنگ یا سیم شماره 2

انتقال برق یا جریان منفی

سیم قرمز رنگ یا اتصال 1

انتقال صدا بین پنل و مانیتور (فرمان زنگ)

همانطور که در جدول فوق ملاحظه می کنید، سیم کشی آیفون کوماکس با استفاده از 4 رنگ سیم انجام می شود که در واقع پل ارتباطی بین پنل خارجی و گوشی داخل ساختمان است. این چهار رشته سیم اصلی به سوکت داخل بسته بندی این محصول وصل هستند.

برای سیم کشی آیفون Commax باید یک کابل 4 زوج داشته باشیم و سیم ها را به روش زیر سربندی کنیم:

  • رنگ قرمز کابل به سیم قرمز مسئول انتقال صدا و درب بازکن
  • سیم آبی رنگ کابل به سیم آبی مسئول ولتاژ منفی
  • سیم زرد کابل به سیم زرد مسئول ولتاژ مثبت
  • سیم سفید کابل به سیم سفید مسئول انتقال تصویر

محل اتصال سیم ها را به طور کامل با چسب برق و وارنیش پوشش می دهیم تا از ایجاد نویز در صدا و تصویر دریافتی از پنل در مانیتور جلوگیری کنیم. حال باید سوکت 4 سیمه را در محل خود در پشت مانیتور داخل واحد کوماکس اتصال دهیم و طرف دیگر سیم ها با استفاده از پیچ به ترمینال های پشت پنل بسته می شوند.

ترتیب 4 سیم اصلی آیفون کوماکس در پشت پنل دستگاه به صورت زیر است:

  • سیم قرمز به پیچ ترمینال شماره 1
  • سیم آبی به پیچ ترمینال شماره 2
  • سیم زرد به پیچ ترمینال شماره 3
  • سیم سفید به پیچ ترمینال شماره 4

دو سوکت دیگر همراه با دو سیم قرمز و آبی در پشت پنل آیفون تصویری کوماکس وجود دارد که به جریان مثبت و منفی 12 ولت ترانس تغذیه این وسیله بسته می شوند.

از پشت پنل آیفون کوماکس دو عدد سیم مشکی رنگ بی نام و نشان خارج شده اند که در واقع دو سیم ارتباطی به درب بازکن کوماکس هستند. از این دو رشته سیم یکی را به 12 ولت AC ترانس تغذیه می بندیم و رشته سیم دیگر را به درب بازکن وصل می کنیم. سپس خروجی درب بازکن را با کمک سیم به یکی دیگر از ترمینال های 12 ولت AC در ترانس تغذیه اتصال می دهیم.

برای اینکه جریان برق منبع تغذیه دستگاه تامین شود، دو سیم فاز و نول برق ساختمان را به ورودی فاز و نول ترانس تغذیه متصل می کنیم. در قسمت پایین گوشی آیفون تصویری کوماکس یک عدد سیم برق ورودی 220 ولت وجود دارد که به دوشاخه وصل است. برای اینکه مانیتور برق داشته باشد، باید دوشاخه را به پریز نزدیک محل نصب گوشی وصل کنید، اگر در نزدیکی مانیتور پریز برق وجود نداشت، می توانید دوشاخه را از سیم جدا کرده و دو سیم نول و فاز آن را به نزدیک ترین کلید برق اتصال دهید.

شما می توانید نقشه سیم کشی آیفون تصویری کوماکس را در قسمت زیر مشاهده کنید.

 راهنمای جامع نصب آیفون تصویری کوماکسآموزش 1

 

معرفی اجزای تشکیل دهنده پنل

پنل آیفون تصویری کوماکس دقیقاً همان بخش از این وسیله است که در خارج از ساختمان نصب می شود، به همین دلیل برخی افراد این قسمت را به نام پنل دم دری می شناسند.

هر کدام از برندهای آیفون تصویری طراحی متفاوتی برای پنل در نظر گرفته اند، به همین دلیل می خواهیم در این قسمت شما را با اجزای تشکیل دهنده پنل آیفون Commax آشنا کنیم. ما برای نمونه پنل آیفون تصویری کوماکس یک طبقه را برای شما در نظر گرفته ایم که تصویر آن را در قسمت زیر ملاحظه می کنید:

راهنمای جامع نصب آیفون تصویری کوماکسآموزش 2

1

اسپیکر: با کمک این قطعه صدا از مانیتور داخل ساختمان شنیده می شود.

2

دوربین: تصویر فرد مراجعه کننده را به مانیتور داخل ساختمان ارسال می کند.

3

لامپ های LED: با روشن شدن آن ها می توانید تصویر مراجعه کننده را در شب ببینید.

4

شاستی زنگ: با فشار دادن این شاستی زنگ آیفون در داخل واحد به صدا در می آید.

5

میکروفون: صدای فرد مراجعه کننده را به مانیتور داخل واحد منتقل می کند.

6

حفره های نگه دارنده: پیچ های پنل آیفون تصویری Commax در داخل آن قرار می گیرند تا پنل بر روی دیوار ثابت شود.

7

محل عبور سیم ها: 4 عدد سیم که از پنل به مانیتور داخل واحد وصل می شوند.

8

محل عبور سیم ها: 2 عدد سیم که از پنل به درب بازکن کوماکس متصل می شوند.

برای نصب پنل کوماکس به دیوار خارج از ساختمان باید ابتدا زیر ساخت نصب آن را آماده کنیم که منظور اتمام نماکاری ساختمان است. پس از آن باید قوطی پنل را در ارتفاع 145 سانتی متری از کف زمین و بر روی دیوار محل نصب آیفون قرار دهیم. برای این کار می توانیم از ملات گچ و آب کمک بگیریم.

دقت کنید پیش از نصب قوطی پنل به داخل دیوار باید لوله گذاری برای عبور کابل آیفون انجام شده و سیم های آیفون از طریق حفره موجود در قوطی به داخل آن هدایت شده باشند. در نهایت پنل را با کمک پیچ به قوطی وصل می کنیم.

 

روش نصب آیفون های سیاه و سفید کوماکس

مدل های قدیمی درب بازکن کوماکس به صورت سیاه و سفید طراحی و تولید می شدند، اما امروزه شاهد مدل های رنگی این برند هستیم. با این حال در مواقعی همچون تعمیر آیفون تصویری کوماکس سیاه و سفید آشنایی با نحوه نصب این وسیله لازم است.

سیم کشی و حتی رنگ بندی سیم ها در مدل های قدیمی و جدید اف اف کوماکس هیچ تغییری نکرده است، بنابراین شما می توانید با کمک نقشه و توضیحاتی که در قسمت های قبلی دادیم، آیفون سیاه و سفید کوماکس خود را نصب کنید.

به بیانی دیگر برای نصب این مدل کافیست از پنل به تعداد واحدها یک عدد سوکت چهارتایی با همان رنگی بندی قرمز، آبی، زرد و سفید را به مانیتور هر واحد متصل کنید و ترانس تغذیه آن را به برق 12 ولت DC بزنید.

 

نصب آیفون تصویری Commax با اینترکام صوتی

یکی از قابلیت های مهم در آیفون تصویری Commax این است که برخی از مدل های این مارک به سیستم اینترکام صوتی مجهز هستند. با کمک این تجهیز شما می توانید با واحدهای یک ساختمان تماس صوتی برقرار کنید.

مثلاً فرض کنید ساختمان شما چند اتاق و یا چند طبقه دارد، شما می توانید آیفون تصویری کوماکس را در ساختمان نصب کرده و برای اتاق ها و یا سایر طبقات آیفون اینترکام صوتی در نظر بگیرید و از این طریق با دیگر طبقات و یا اتاق ها ارتباط داشته باشید.

روش کار سیستم اینترکام به این صورت است که اگر درب بازکن تصویری زنگ بخورد، آیفون صوتی اینترکام نیز زنگ می خورد و می توان با کمک هر دو گوشی درب را باز کرد. همچنین می توان از آیفون تصویری به گوشی صوتی اینترکام زنگ بزنید.

برای نصب گوشی تصویری کوماکس با اینترکام صوتی کافیست سیم های شماره یک الی چهار در آیفون تصویری را به سیم های یک الی چهار در آیفون صوتی اینترکام وصل کنید. به عبارتی بهتر باید به صورت زیر عمل کنید:

  • سیم یک تصویری به سیم یک صوتی اینترکام
  • سیم دو تصویری به سیم دو صوتی اینترکام
  • سیم سه تصویری به سیم سه صوتی اینترکام
  • سیم چهار تصویری به سیم چهار صوتی اینترکام

راهنمای جامع نصب آیفون تصویری کوماکسآموزش 3

نصب آیفون تصویری کوماکس با دو پنل

اکثر درب بازکن های تصویری طوری طراحی شده اند که شما می توانید دو پنل را به مانیتور داخل واحد اتصال دهید و خوشبختانه اکثر نمونه های آیفون تصویری کوماکس کره این قابلیت را دارند. از جمله مدل هایی که ما در کاتالوگ آیفون تصویری کوماکس با این توانایی پیدا کرده ایم، می توان به نمونه هایی همچون cdv72km، cdv4pncm و cdv4pncm اشاره کرد.

با کمک این تجهیز دیگر لازم نیست برای یک ساختمان که دو درب مجزای ورودی دارد، دو عدد مانیتور تهیه کنید، بلکه می توانید دو پنل کوماکس را در دو درب خروجی ساختمان نصب کرده و سپس آن دو را به مانیتور داخل واحد وصل کنید.

برای نصب در بازکن تصویری Commax با دو پنل نیاز به سوئیچر داریم. در واقع 4 عدد سیم تصویر، مثبت، منفی و صدا متصل به سوکت مانیتور داخل واحد ابتدا وارد سوئیچر می شوند و از آن 8 رشته سیم خارج می شوند که 4 رشته از آن ها برای یکی از پنل ها و 4 رشته دیگر به پنل دوم وارد می شوند.

در ادامه دو سیم مثبت و منفی دیگر به پنل شماره یک به ترانس تغذیه بسته می شود. همچنین برق AC از همان پنل به ترانس تغذیه می رود و خروجی AC به درب بازکن برقی متصل می شود تا در نهایت خروجی درب بازکن به پنل شماره یک هدایت شود.

راهنمای جامع نصب آیفون تصویری کوماکسآموزش 4

نصب آیفون صوتی کوماکس

درب باز کن صوتی کوماکس در واقع محصولی است که به منظور اتصال به آیفون تصویری کوماکس و ارتباط داخلی با مانیتور دیگر طراحی شده است.

نصب گوشی صوتی کوماکس به صورت روکار بوده و به دیوار وصل می شود و سیم کشی آن با کمک 4 رشته سیم قابل انجام است که این وسیله از طریق همان 4 رشته سیم به مانیتور تصویری و پنل خارجی کوماکس مرتبط می شود.

با استفاده از گوشی صوتی کوماکس می توانید علاوه بر باز کردن درب ساختمان، به دیگر مانیتورهای کوماکس داخل واحد متصل شده و ارتباط داخل یک واحد را ایجاد کنید.

راهنمای جامع نصب آیفون تصویری کوماکسآموزش 5

 

دفترچه راهنمای آیفون تصویری کوماکس

همانطور که قطعاً می دانید آیفون تصویری کوماکس ساخت کشور کره جنوبی بوده و بنابراین دفترچه راهنمای این وسیله به زبان انگلیسی است.

با این حال ما دفترچه راهنمای آیفون تصویری کوماکس را برای شما آماده کرده ایم که اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید می توانید اطلاعاتی از جمله نحوه سیم بندی، نام قطعات، طریقه برقراری تماس، نحوه عملکرد، نصب و راه اندازی اف اف کوماکس را از طریق دفترچه راهنمای این محصول بدست آورید.

لینک دفترچه راهنمای آیفون تصویری کوماکس را لمس کنید تا به اطلاعات بیشتر در این خصوص دست پیدا کنید.

 

نصب آیفون تصویری کوماکس در مشهد

ما در این مطلب شما را با نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس آشنا کردیم و امید داریم که با کمک نقشه ها و راهنمای رنگ بندی گفته شده خود بتوانید این وسیله را در ساختمان نصب و راه اندازی کنید.

اما در نهایت توصیه می کنیم به منظور پیشگیری از ایجاد نویز در صدا و تصویر آیفون کوماکس از یک برقکار حرفه ای کمک بگیرید تا احتمال نیاز به تعمیر آیفون تصویری Commax کاهش پیدا کند.

یکی از بهترین افرادی که می توانیم برای نصب این وسیله به شما پیشنهاد کنیم، متخصصین گروه تاسیسات 24 ساعته هستند که نه تنها سال های طولانی تجربه در خصوص نصب، راه اندازی و تعمیر انواع آیفون تصویری از جمله نصب آیفون کوماکس دارند، بلکه خدمات خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت به مشتریان ارائه می دهند.

بنابراین اگر می خواهید در ساختمان خود از آیفون تصویری کوماکس قدیمی و جدید استفاده کنید ولی برای نصب و راه اندازی آن نیاز به کمک دارید، کافیست همین الان فرم درخواست سرویس کار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا سفارش شما به بهترین شکل و توسط حرفه ای ترین افراد انجام شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 283
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1001
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 87
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 217
  • گوگل امروز : 15
  • گوگل دیروز : 26
  • بازدید هفته : 792
  • بازدید ماه : 529
  • بازدید سال : 23,476
  • بازدید کلی : 231,637